Beeld van een Yogales

In de yogalessen werk ik in een kring. De groepsgrootte is afhankelijk van de ruimte tussen de 5 en 11 personen per groep, fijn om mee te werken.

Omdat elke vorm van yoga anders is schets ik hier graag een beeld van hoe een Dru Yogales eruit ziet. Ook al gaat er natuurlijk niets boven de ervaring van zelf mee doen!

Zoals al op de homepage te lezen was, werk ik in een kring met groepen van 5 tot 11 mensen. Gemiddeld zijn dit 8 mensen per groep, dat aantal bevalt goed. Het grote voordeel hiervan is dat iedereen elkaar kan zien en het creëert ook meer een geheel. In het midden een beeld van Saraswati, de beschermgodin van kennis, muziek, kunst, wijsheid en leren, en natuurlijk een kaars, als symbool van licht, energie en verbinding. Het instrument in haar handen is het symbool voor de mens, laat zien dat je goed afgestemd kan zijn. De les begint en eindigt met het zingen van een mantra waarbij het licht wordt gegroet. De tekst van deze mantra is:  Om Namo Bhagavate Vasudevaya

Bij Dru Yoga les wordt in de les muziek gebruikt. Deze muziek sluit aan bij de activatie, de yoga en ontspanning en is er om de les in positieve zin te ondersteunen. Bv. de muziek van Ludovico Einaudi.

De Activatie aan het begin van de les is er om op een ontspannen vrolijke manier de spieren los te maken en het lichaam op te warmen voor de yoga die volgt.

Deze activatie wordt vaak gevolgd door een van de EBR’s, (Energy Block Release), dit zijn series bewegingen die er op gericht zijn om energie weer meer te laten stromen, elke EBR heeft een specifieke werking. In een EBR zijn een aantal “losse” yogahoudingen in een vloeiende vorm tot een geheel gegoten. Maar op de activatie kan ook sequentie volgen, zoals bv. de zonnegroet of de groet aan de windrichtingen. Elke serie heeft weer een specifieke uitwerking op lichaam en geest.

Een ander onderdeel van de les zijn Yogahoudingen, dit worden Asana’s genoemd. Voorbeeld van een Asana is bv. de Berghouding, de Boomhouding, de Kathouding of de Krijgerhouding. Als het nodig is worden er specifieke spieren opgewarmd en daarna word de houding al of niet in etappes opgebouwd. De ene houding is voor balans & kracht, een andere voor wilskracht & moed, weer een andere voor een soepele wervelkolom. Bij al deze houdingen wordt rekening gehouden met core stability en de adem.

In de les wordt tijdens de yoga rekening gehouden met de adem en deze wordt ook regelmatig benoemd. Het is nl. belangrijk dat de adem en beweging steeds meer synchroon gaan lopen zodat ze elkaar ondersteunen. Daarnaast zijn er ook regelmatig ademoefeningen als onderdeel van de les.
Een voorbeeld hiervan is de diepe yoga ademhaling.

Na de yoga is er tijd voor een geleide ontspanning, om met mindfulness en aandacht voor elk deel van je lichaam tot rust te komen. Dit is een belangrijk en onmisbaar onderdeel van de les. Afgesloten met een korte meditatie, om de les te laten settelen.
De stilte tijdens de meditatie zegt vaak al genoeg.

Wat betreft meditatie, hiervan is ook een losse cursus te volgen, kijk hiervoor bij de pagina cursussen en workshops.